Petang tadi aku habis kerja awal, jadi untuk mengisi masa terlapang aku pergi melawat Ramly Motorworks lagi untuk menala (tune) dcnf 40 ku. Sampai sahaja ke workshop beliau, buka bonet depan, dia tengok K&N air filter yang telah aku pasang terus dia cakap air filter rendah. Angin tidak cukup.
Memang selepas aku buat ekzos dulu kalau aku pandu kereta dalam gear 3, bila aku tidak tekan minyak (tetapi kereta masih dalam gear lebih kurang 4000 RPM) akan ada bunyi meletup-letup. Semua orang cakap sebab talaan minyak terlebih dari angin. Rupanya tidak cukup angin masuk.
Maka oleh kerana aku sudah beli air filter yang bersaiz sedemikian (K&N untuk DCNF ada 2 saiz, aku ambil yang rendah kerana khuatir tidak boleh tutup bonet depan kalau pakai yang tinggi), abang Ramly suruh gergaji sahaja lebihan kepala karburetor tersebut.
Setelah di gergaji, di pasangkan balik air filter, terus dapat rasakan enjin aku menarik nafas lega (dan harapnya jimat minyak sedikit!).
Hari ini juga aku dapat tahu bahawa ada air bocor masuk ke dalam tangki. Hal ini mungkin disebabkan hos atau tangki minyak sudah bocor, jadi apabila hujan, air masuk ke dalam tangki, seterusnya masuk ke dalam enjin.
Kena cari hos/tangki minyak Proton Saga pula nampak gayanya.
Macam macam hal kereta lama ni, aku pasrah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

1 comment:
boh..
jangey pasrah..
biaso keto lamo..
supo keto kawe.. napok jas spo takdop gapo.. banyok gapo tuuu..
hahhah slow slow..
dio koho lamo koho sayey sebab kito duk jago.. kawe sokong demo!
pah bilo nok minum plop kito?
Post a Comment